Werk jij op een callcenter? Een bore out ligt op de loer!

Werk jij op een callcenter? Een bore out ligt op de loer!

GEPLAATST OP 14-09-2019 DOOR pascalle IN Werk & Studie

Na jaren ervaring als (loopbaan)coach, durf ik te stellen dat werken op een callcenter in combinatie met een tekort aan zelfvertrouwen in opvallend veel gevallen leidt tot een bore out.  

Een bore out heeft hetzelfde effect als een burn out, maar kent een andere oorzaak, namelijk weinig zelfvertrouwen en een laag zelfbeeld. Als jij jezelf hierin herkent, moet je beslist even verder lezen.

De klanten die ik spreek hebben niet bewust gekozen voor het werken op een callcenter, het is ze overkomen na een reorganisatie. En nu ze er eenmaal zitten, ontbreekt het ze aan lef om hier verandering in te brengen. Maar ze zijn wel heel moe. Deze klanten zijn moe van verveling!

Ze werken hard, maar halen daar geen voldoening uit. Ze balen van de omstandigheden. De opgelegde werkzaamheden, de voorgeschreven regels, de geplande pauzes, de gesprekstechnieken. De symptomen lijken op die van een burn out. Slecht slapen, moe zijn, zowel lichamelijk als mentaal, ook als ze zich weinig hebben ingespannen.

Maar in tegenstelling tot een burn out, ligt een bore out vooral op de loer wanneer men weinig zelfvertrouwen heeft.

Werknemers die vatbaar zijn voor een burn-out hebben meer zelfvertrouwen, en zijn perfectionistisch waardoor ze zichzelf kunnen overschatten en te veel hooi op hun vork nemen. Degenen bij wie een bore out dreigt, hebben juist een laag zelfbeeld; ze onderschatten zichzelf en zijn bang voor uitdagingen omdat ze niet willen falen.

Bore out: ben jij er gevoelig voor? Test het hier.

Misschien herken je jezelf in het volgende: jezelf onderschatten, uitdagingen uit de weg gaan, bang om te falen. Uit onze BIG 5 persoonlijkheidstest blijkt bovendien dat er bepaalde persoonlijkheidstypes zijn die gevoeliger zijn voor een bore out.

Zoals subassertieve werknemers. Subassertief gedrag is een in feite onderdanig gedrag. Je komt niet voor jezelf op en laat andere mensen voorgaan. Je cijfert jezelf weg, kunt maar moeilijk knopen doorhakken, biedt constant je excuses aan en laat anderen de beslissingen voor je maken. Subassertieve werknemers zijn extra gevoelig voor een bore out.

Dit persoonlijkheidstype en een laag zelfbeeld kennen een onderlinge wisselwerking. Waardoor je nog vatbaarder bent voor een bore out.

Herken jij jezelf in dit verhaal en die subassertieve persoonlijkheidsomschrijving? Dan loop je een groot risico. Tijd om uit die passiviteit te komen en aan te pakken!

Zo voorkom je een bore out

Verveling, in alle vormen, heeft een rechtstreekse relatie met angst en onzekerheid. Je kúnt namelijk vaak wel meer doen of uitdagender werk aan, maar je dúrft het niet. Door onzekerheid en een gebrek aan zelfvertrouwen. Door een laag zelfbeeld en passiviteit.

Hoe langer de verveling duurt, hoe moeilijker het is jezelf weer te activeren. Onderneem daarom bij de eerste tekenen van verveling meteen actie.

Deze 4 stappen geven je houvast:

1. Wees eerlijk naar jezelf en beantwoord deze vragen:

  • Welke risico’s loop ik als ik niets verander?
  • Wat als ik wél iets verander: staat dat beeld me aan?

2. Bepaal doelen voor jezelf

  • ‘Over een maand heb ik een assertiviteitstraining gedaan’. ‘Voor het einde van deze week heb ik gevraagd om aan dat nieuwe project deel te nemen.’ Als het lukt, motiveert het je verder te gaan.

3. Verzamel lef!

4. En dan de belangrijkste actie:

  • Zet de eerste stap. Nu. Als je langer wacht, gebeurt het nooit.

Geef die bore out geen ruimte meer en daag jezelf uit om je (verborgen) talenten te benutten. Dat is goed voor je zelfvertrouwen, binnen en buiten kantoor. Bewijs aan jezelf dat je waardevol bent, dat je talenten hebt!

Mail naar explore@ivycareer.nl voor meer informatie. Wij maken werk van jouw talent én lef!

reageer op dit artikel
Deel dit artikel

Ben jij toe aan een andere baan? Ontdek het hier!

Schrijf je in voor onze gratis vragenlijst. Na het beantwoorden van onze vragen, weet je in hoeverre jij toe bent aan ander werk.

Kunnen we helpen? Contact

Wij gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies om ons websiteverkeer te analyseren. Daarnaast willen we je op basis van jouw gebruik van IVYcareer gerichte advertenties kunnen laten zien binnen Google Search en/of social media kanalen. Als je hier toestemming voor geeft, klik dan op ‘Akkoord’. Meer weten? Lees ons Cookie Statement. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten